9 tips voor meer bezoekers op je blog

Lighterstyle=”text-align: justify;”>Ik denk dat iedere beginnende blogger deze struggles wel kent. Ik blog al een tijdje, maar toen ik onlangs met mijn Etsy shop begon herinnerde ik me weer hoe moeilijk het eigenlijk is om die eerste bezoekers binnen te lokken. Je bent nieuw, nog niemand heeft ooit van je gehoord, en dus ook niemand weet nog wat voor fantastische dingen jij maakt. Alle begin is moeilijk!

Laat ik het volgende voorop stellen: ik vind niet dat je moet gaan bloggen omdat je  honderdduizenden lezers wil trekken, of om er rijk en beroemd mee te worden. Maar tuurlijk, je wilt je visie met de wereld delen en dan is het wel leúk als je in elk geval wat publiek hebt. Daarom geef ik jullie vandaag 9 tips voor meer bezoekers op je blog!

  1. Social media
    Elke willekeurige marketing-meneer zal aan elk willekeurig bedrijf adviseren om op social media te gaan. Waarom weten ze allebei niet precies, maar het hoort er gewoon bij, het is hip, en gek genoeg werkt het nog ook.

    Simpel gezegd: op hoe meer plekken op het internet jij te vinden bent, hoe groter de kans dat je gevonden wordt. Kleine moeite om even een Facebook, Twitter en Instagram aan te maken. Voor bloggers is vooral Instagram populair, aangezien je het kunt gebruiken als een soort ‘micro-blog’. Zie het als een soort visueel aantrekkelijk moodboard, die in één oogopslag weergeeft waar je blog over gaat.

    Vergeet ook niet om, telkens als je een nieuw artikel plaatst, dit op je social media pagina’s te melden!

  2. Facebookgroepen
    Nogmaals, op hoe meer plekken je te vinden bent, hoe sneller je gevonden wordt. Gooi je nieuwe blogpost dus in relevante Facebookgroepen. (Let op: alleen groepen die ervoor bedoeld zijn! Ga niet overal en nergens lopen spammen. Zorg ook dat je niet tachtigduizend keer hetzelfde plaatst, want ook dat is irritant). Groepen waar ik zelf actief op ben zijn The Bloggerlist en Spam je blog.
  3. Goede artikelen 
    Je kan promoten wat je wilt, maar als je artikelen gewoon ruk zijn heeft het nog geen zin. Zorg dus voor goede content. Dit klinkt natuurlijk logisch, maar het is makkelijker gezegd dan gedaan.

    Wanneer ik een artikel als ‘goed’ beschouw, zit hem dat vooral in de schrijfstijl – uiteraard met zo min mogelijk spelfouten. Het is mooi meegenomen als je onderwerpen uniek of interessant zijn, maar dat hoeft niet eens. Kijk bijvoorbeeld naar de blogs van Coolblue. Zij schrijven over wasmachines en vertellen je wat de beste prullenbak is. Dat klinkt dodelijk saai, maar hun luchtige en humoristische schrijfstijl maakt elk artikel een feestje om te lezen.

    Verder: ga af en toe eens in op trends en actualiteiten. Iets dat momenteel veel in het nieuws is, is blijkbaar relevant voor veel mensen en er is dus vraag naar. Is er plotseling iets gebeurd en ben jij (één van) de eerste(n) die daar over schrijft, dan is het helemaal bingo. Grote kans dat je artikel veel geliked en geshared zal worden.

  4. Pakkende titel
    Een goede titel is het halve werk. Zorg dat de inhoud van je artikel gelijk duidelijk is. Pas op met clickbait titels. Je trekt hiermee op korte termijn veel bezoekers, maar je geloofwaardigheid gaat hiermee wel naar de haaien. Probeer dit dus niet te vaak te doen, maar juist de ‘belofte’ uit je titel zo goed mogelijk na te komen.

    Verder werken cijfertjes heel goed, de lezer weet dan gelijk waar ‘ie aan toe is. Je hebt hier namelijk ook op geklikt, nietwaar? wink

  5. Een goede layout
    Je blog hoeft er niet eens per sé super fancy uit te zien, als het maar gebruiksvriendelijk is. Niets zo vervelend als een onleesbaar lettertype, irritante pop-ups, of een regenboog aan kleuren die pijn doet aan je ogen. Het moet vooral overzichtelijk blijven.

    Volgens mij worden blogs tegenwoordig vaker gelezen op mobiele devices dan op computers, dus vergeet ook zeker niet te checken hoe je site er op mobiel uitziet.

  6. De gun-factor
    Als de persoon achter de blog leuk en sympathiek is, ben je sneller geneigd om terug te keren. Kijk bijvoorbeeld naar Mascha van Beautygloss. De laatste maanden (voordat Beautygloss stopte) was haar content niet echt heel boeiend of sterk. Toch bezocht ik, en een heleboel anderen, haar blog nog bijna dagelijks. Puur omdat we met zijn allen fan zijn van Mascha, haar lief en leuk vinden en gewoon alles wat zij maakt geweldig vinden.

    Je kunt zo’n gun-factor natuurlijk niet afdwingen. Maar door een persoonlijk tintje aan je blog te geven en af en toe wat leuke info over jezelf te delen, leren je bezoekers je vanzelf kennen. En jij bent uiteraard een leuk persoon, dus dan komt die gun-factor vanzelf!

  7. Interactie
    Je vergroot je gun-factor nog meer door de interactie aan te gaan. Reageer op de reacties van je bezoekers, beantwoord netjes je Facebook berichten en stuur wat leuke, persoonlijke Tweets. Ook comments achterlaten op andere blogs kan effectief zijn – mits gemeend uiteraard.

    Probeer ook je lezers uit te dagen. Stel aan het eind van een artikel een vraag die zij kunnen beantwoorden. Dat vergroot de kans dat ze een comment gaan achterlaten.Verder, aansluitend op punt 1, is het handig als je social media buttons op je blog hebt waarmee je artikel met één muisklik gedeeld kan worden.

  8. Promotiemateriaal
    Wees niet bang dat het ‘arrogant’ overkomt om in een vroeg stadium al promotiemateriaal te hebben, het is namelijk ontzettend effectief! Zelf heb ik bijvoorbeeld altijd visitekaartjes in mijn tas zitten. Het zal je verbazen hoevaak je blog ter sprake zal komen in willekeurige gesprekken, en aangezien de gemiddelde mens een link nooit gaat onthouden is een kaartje wel handig.

    Visitekaartjes bestel je via bijvoorbeeld deze site.Ook andere spullen zoals pennen en aanstekers werken beter dan je denkt. Mijn hele familie- en vriendenkring weet de naam van mijn stamkroeg omdat ik er tientallen aanstekers van heb, die ik overal laat slingeren. En wanneer iemand me om een pen vraagt kom ik standaard met een La Cubanita pen (daar werk ik), wat ook weer voor gespreksstof zorgt. Hoe je het ook wendt of keert, het is goed voor je naamsbekendheid!

    Voor allerlei soorten promotiemateriaal kun je kijken op Maxilia.nl. Denk bijvoorbeeld aan bedrukte pennen, waterflesjes, powerbanks, stickers, notitieboekjes… Allemaal ontzettend leuk!

  9. Verwijs naar eerdere posts
    Nu je wat bezoekers hebt binnengeharkt, is het de kunst om ze zo vaak en lang mogelijk op je blog te houden. Iemand die je artikel leuk vond, is sneller geneigd om méér van je te willen lezen. Maar je moet het ze wel makkelijk maken. Gebruik daarom een plugin om onder elk artikel de gerelateerde posts te tonen.Ook kun je in de tekst van je artikel doorverwijzen naar eerdere artikelen. Begin bijvoorbeeld met:

    “Vorige week schreef ik over mijn hond (<link!), daarom vandaag over mijn cavia!”

    Verder is het leuk (én makkelijk) om eens in de zoveel tijd een lijstje van je best gelezen artikelen te publiceren. “Best gelezen!? Dat moet wel goed zijn!” dus dat genereert  weer extra traffic wink .

Zo, dat was een flinke waslijst hè? En nu aan de slag ermee!
Nee, even serieus. Ik hoop dat ik beginnende, en misschien ook zelfs ervaren bloggers op weg heb kunnen helpen. En misschien heb je zelf nog wel een gouden tip? Laat het me weten in de reacties!

.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *