Een strakke buik zonder sportschool


Het is bijna zomervakantie en dat betekent dat de bikini-tijd weer is aangebroken. Het liefst willen we allemaal met een strak, gespierd buikje over het strand paraderen. Maar helaas kan je, net als ik, die dure sportschool niet meer betalen, omdat je van dat geld liever een strandvakantie boekte… Gelukkig is dat geen probleem. Want dankzij sportieve vrienden en heel veel Googlen kwam ik erachter dat een strakke buik ook makkelijk thuis te kweken is. Hierbij deel ik handige en makkelijke tips die ik zelf gebruik zodat jij en ik met een strakke buik de zomer in kunnen!

Een tip vooraf:
Voordat je begint met gezond eten, sporten et cetera, is het slim om even je buikomvang op te meten. Zo kun je een doel voor jezelf stellen en kun je makkelijker de resultaten bijhouden. Je meet dit ongeveer in je middel.

Buikomvang voor volwassen vrouwen:
► minder dan 68 cm: Je bent iets te licht
► van 68 – 80 cm: Precies goed, hou dit gewicht
► van 80 – 88 cm: Je nadert de risicogrens, probeer richting de 80 te komen
► 88 of meer: Je gezondheid is in gevaar, probeer af te vallen

Oefeningen die je thuis kunt doen

Voer het kweken van eens strak buikje zul je wat krachttraining moeten doen. Hiervoor hoef je echt niet naar een sportschool, want dit kan prima vanuit huis! Sit-ups, crunches en planken zijn bijvoorbeeld oefeningen die je makkelijk thuis kunt doen. Wat voor mij het beste werkt is om tijdens een workout de oefeningen af te wisselen. Zo kun je bijvoorbeeld een setje van 20 sit-ups doen, waarna je probeert om 30 seconden de plank-oefening vol te houden. Je zult het meteen in je lichaam voelen, maar dat is juist een goed teken! Op internet vond ik een handig lijstje met 10 buikspieroefeningen. Om het leuker te maken kun je je workouts op muziek doen. Als je als doel stelt om een half uurtje te trainen lijkt dat heel lang, maar als je in plaats daarvan gaat trainen tot je Spotify playlist is afgelopen gaat de tijd een stuk sneller!

Meer beweging

Ga niet als een malle alleen maar buikspieroefeningen doen, want zolang er nog een vetlaagje overheen zit zul je geen resultaat zien. Je zult samen met de krachttraining dus ook lichaamsvet moeten verbranden. Dit kan bijvoorbeeld door te gaan hardlopen. Heb je gelijk een goede reden om hippe sportschoenen aan te schaffen wink . Je kunt zelfs vanaf dertig euro leuke merksportschoenen vinden. Maar ook fietsen en zwemmen zijn goede oefeningen, en fijn om te doen nu het wat mooier weer is. Om de drempel wat lager te maken laat je de auto staan en ga je gewoon op de fiets naar school of werk. Dat scheelt ook nog eens een hoop geld! Van dat geld zou je bijvoorbeeld een leuke, betaalbare sport outfit kunnen kopen.

Wanneer je lekker binnenshuis wilt blijven kun je een hoepel of een springtouw aanschaffen. Deze heb ik laatst allebei gekocht en het bevalt goed! Vooral het hoepelen gaat me makkelijk af. Het ideale van hoepelen en touwtjespringen is dat je dit gewoon kunt doen terwijl je je favoriete serie kijkt. Zo heb je haast niet in de gaten dat je aan het trainen bent!

Ook met huishoudelijke klusjes zoals stofzuigen of grasmaaien verbrand je meer calorieën dan je denkt. Handig, want je houdt er niet alleen een mooi lichaam, maar ook een opgeruimd huis aan over.

Drink voldoende water

Voor een gezond lichaam wordt aangeraden om 2 liter water per dag te drinken. Water is goed voor je huid, maar helpt ook om afvalstoffen kwijt te raken. Daarnaast bevat water geen calorieën en is het dus veel beter dan zoete sapjes en frisdranken.

Twee liter per dag is best wel veel. Zelf ben ik ook zo iemand die vaak ‘vergeet’ te drinken. Er zijn tegenwoordig veel apps waarmee je kan bijhouden hoeveel je drinkt (en hoeveel je nog moet!). Mijn favoriet is toch wel de Plant Nanny. Je adopteert een plantje, en deze groeit door middel van de hoeveelheid water jij per dag drinkt. Ook stuurt je plantje je om de zoveel uur een reminder dat hij dorst heeft, wat voor jou een teken is dat je ook weer moet gaan drinken! Het is super schattig vormgegeven en werkt daardoor erg motiverend.

Verander je voedingspatroon

Herken je dat opgeblazen gevoel wanneer je pasta hebt gegeten? Dat komt door de koolhydraten! Deze zetten namelijk uit in je buik, en dat zie je. In plaats van koolhydraten kun je beter veel eiwitten toevoegen aan je dieet, omdat deze helpen bij het opbouwen van spieren. Eiwitten vind je onder andere in eieren (duh!), kip, rundvlees, zalm en bonen. Ook het eten van o.a. noten, avocado, bessen, aardbeien, en yoghurt zullen je lichaam goed doen. Op internet vond ik een uitgebreid artikel over voeding die (buik)vet zullen verminderen!

Focus niet teveel op je gewicht

Het allerbelangrijkst is dat je je niet blind staart op het getalletje dat de weegschaal aangeeft. Want als je deze tips aanhoudt, zul je naast vet verliezen ook wat spieren opbouwen. En spieren zijn zwaarder dan vet! Het kan dus dat je gewicht hetzelfde blijft of zelfs iets meer wordt. Kijk dus vooral naar hoe je lichaam er uitziet en hoe je je zelf voelt. Dat is veel betrouwbaarder dan een simpel cijfertje!

Wanneer je deze tips gebruikt en vooral volhoudt, zul je merken dat je een stuk strakker de zomer in gaat! Toegegeven: zelf ben ik niet zo sportief. Maar ik was wel vastbesloten om mijn buik wat strakker te maken vóór ik op vakantie ga. Dit zijn dan ook de tips die ik zelf gebruik. Ik hou me nooit heel streng aan schema’s, maar wat meer bewegen, meer water drinken en oefeningetjes thuis doen blijkt mij tot nu toe redelijk goed af te gaan. Hopelijk lukt jou dat ook!

5 Comments

  • Ik drink echt veeeeeel te weinig water. Ik ga die app echt eens proberen (hij is nu aan het downloaden). Het laatste wat je zegt, is echt heel belangrijk. Gewicht is echt niet belangrijk. Toen ik begon met het volgen van een sportkalender verloor ik geen gewicht, maar zag ik er toch veel strakker uit :)
    Leuk artikel, geeft me weer even wat meer motivatie!
    x, Lena

  • Wat zitten hier een handige tips tussen! Ik heb helaas zelf niet veel aan mijn buikomvang. Een beetje een apart figuur met een behoorlijk smalle taille en nauwelijks buik. Bij mij zit het echt op mijn heupen en dijen. Maar hé, aan alles is wat te doen, dus jouw tips ga ik zeker gebruiken!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *