Persoonlijk, Reizen

Fotodagboek: Weekendje Parijs

Afgelopen weekend ben ik naar Parijs geweest. Ondanks wat tegenslagen (veel zakkenrollers daar!) hebben we veel gezien en gedaan en hebben we het erg leuk gehad. Ik heb dan ook erg veel foto’s gemaakt en het leek me leuk om die te delen in een soort van reisverslag. Bereid je voor op een lang artikel met een overdosis aan foto’s!

Vrijdag

Om 6 uur ’s ochtends kwamen we aan in Parijs. Nadat we eerst flink waren opgelicht bij het kopen van een metrokaartje, hebben we daarna doelloos de stad door gewandeld. We waren in een buitenwijkje en alle winkeltjes daar waren nog dicht. Mensen werden net wakker en kinderen gingen naar school. Grappig om te zien hoe het leventje daar begint, zo vroeg in de ochtend. Na een tijdje wandelen kwamen we eindelijk een koffietentje tegen dat al open was. Yay, koffie!

Ook in de bewoonde wereld van Parijs was het nog vrij rustig, zo vroeg in de ochtend. We hadden overigens geen idee waar we heen wandelden, maar we kwamen al snel bij de Notre Dame uit. Ook zagen we in de verte de Eiffeltoren. Alles bezienswaardigheden liggen sowieso vrij dicht bij elkaar in Parijs, in principe prima op loopafstand. Enige nadeel was dat we grote rugzakken bij ons hadden en we pas in de middag het hotel in konden.

Het zonnetje begon te schijnen, en omdat ze regen hadden voorspeld had ik geen zonnebril bij me. Een nieuwe kopen dan maar. “Welke zal ik pakken, roze of blauw?” Uiteindelijk koos ik voor de roze. Voor maar 5 euro!

Saampjes bij de Notre Dame!

Van dichtbij is de Notre Dame ontzettend gedetailleerd en erg mooi.

Van de achterkant ook trouwens.

Vlakbij de Notre Dame was een marktje waar ze allerlei oude spullen verkochten. We stuitten ineens op deze oude bandposters. Die van Nirvana had ik graag gewild, maar ik heb hem niet gekocht omdat ik geen idee had waar ik het moest ophangen. Achteraf bedacht ik me dat ik deze leuk in het schuurtje had kunnen hangen, waar we een bar hebben gemaakt en ik regelmatig met vrienden een drankje doe. Nu baal ik dus heel erg dat ik ‘m heb laten hangen!

Eindelijk was het middag en konden we onze zware tassen dumpen in het hotel. Het hotel zag er prachtig uit en was best luxe, we hadden zelfs een vaatwasser in de keuken! Dat heb ik nog nooit eerder gezien op vakantie. Wel lag het hotel niet in Parijs zelf, maar in een dorp. Vanuit het centrum moesten we dus eerst met de metro, dan met de trein en vervolgens met de bus. Bij elkaar ongeveer anderhalf uur reizen, een beetje jammer.

Selfie in de badkamer.

Normaal krijg je in hotels goedkope zeepjes, maar voor ons stonden er producten met arganolie klaar. Best luxe.

Vervolgens gingen we weer terug naar het centrum om de Eiffeltoren te bekijken. Toen we de trein uitstapten zagen we ‘m al in de verte en het is bijna beschamend hoe enthousiast ik was, haha.

En hé, een Pathé bioscoop! Ik vroeg me af of mijn Unlimited abonnement hier ook zou werken. We hebben het niet gedaan, maar het was wel grappig geweest als we in Parijs gewoon naar de film waren gegaan.

Eiffeltoren van dichtbij. Echt, ik was zo blij als een kind toen ik de Eiffeltoren had aangeraakt, haha. We hebben de toren niet beklommen omdat er een enorme rij stond, maar ik heb wel echt minimaal 30 foto’s gemaakt. Overenthousiast?

We wilden de Eiffeltoren ook in het donker zien, maar gingen tussendoor even eten. Wat was het overigens moeilijk om een McDonalds te vinden! We dachten dat zo’n keten wel wat dichter bij zo’n bekend gebouw zou zitten, maar we moesten helaas nog een heel stuk lopen.

In het donker bij de Eiffeltoren. Wat is ‘ie mooi met al die lampjes! Om het uur gaat ‘ie trouwens knipperen, echt heel gaaf. Voor de Eiffeltoren ligt een groot park, dus we hebben lekker in het grasveld liggen chillen met dit prachtige uitzicht.

Hihi.

Liefde.

Zaterdag

Op zaterdag hadden we veel plannen, maar we werden pas in de middag wakker. We hebben het Louvre gezien, maar zijn er niet naar binnen geweest. Er stond een lange rij, het was al vrij laat en we wilden ook nog andere dingen doen. Bovendien mag je als student gratis naar binnen, maar ik had mijn studentenkaart in Nederland liggen. Balen! Het Louvre ligt trouwens echt op een prachtige plek, op de binnenplaats van een soort kasteel. Om je heen zie je dus niks van het drukke Parijs, maar zie je alleen het mooie gebouw, fonteintjes en parkjes.

Op naar de Champs Elysées, de luxe winkelstraat. En er is, jawel, een Disney Store!

Er was een heel schap met merchandise van mijn favoriete Disneyfilm Frozen.

Schattige popjes van Elsa en Anna, uit Frozen dus. Het was heel verleidelijk, maar ik heb me ingehouden en niks gekocht. Het is ook eigenlijk te belachelijk voor woorden om als volwassene 30 euro neer te tellen voor een knuffel, haha.

Deze Nemo vond ik ook erg cute!

Jaaa een Sephora! Deze Sephora is echt immens groot! Je kan er werkelijk uren rondlopen, en ik moet zeggen dat ik ook vrij lang daar heb rondgehangen. Mijn beide armen zaten onder de swatches, en toch heb ik enkel een mascara gekocht… Huh? Ik ging eigenlijk voor het Naked 3 palette, en hij zag er ook prachtig uit in het echt, maar zulke basic kleuren heb ik wel al heel veel. Op dat moment vond ik dat ik die 50 euro wel nuttiger kon besteden. Ik heb me dus goed ingehouden, ik stond er zelf ook van te kijken, haha.

Dit Dior schap vond ik er trouwens prachtig uitzien.

De foto is een beetje onduidelijk, maar op de Champs Elysées ligt ook een ontzettend mooie MAC store.

Ook verkopen ze er veel high end merken. Kijk deze ontzettend grote Louis Vuitton winkel! Heel erg mooi. We zijn er niet naar binnen geweest, want het begon keihard te regenen. We zijn toen maar gaan schuilen bij de McDonalds, haha.

De Arc de Triomph.

Bij een lokaal winkeltje vond ik deze leuke chocoladerepen met onder andere Lady Gaga en Micheal Jackson erop.

Mijn shoplog van die dag. Huh? Ja serieus, dit (en de zonnebril) is alles wat ik heb gekocht in Parijs. Het armbandje rechtsonder heeft een klein Eiffeltorentje, en aangezien ik dus helemaal weg ben van die toren vind ik dit echt ontzettend leuk! De rest van de producten zijn ook gewoon in Nederland verkrijgbaar, dus ja, eigenlijk heb ik niet veel bijzonders geshopt haha.

Toen we op zoek gingen naar een plek om te eten, kwamen we weer langs de Notre Dame. In het donker is ‘ie misschien nog wel mooier dan overdag.

Zondag

Zondag was de dag dat we ’s avonds weer naar Nederland zouden vertrekken. Omdat we ’s ochtends al het hotel uit moesten, hebben we weer de hele dag met zware tassen gelopen. De dag begon slecht, want de portemonnee van mijn vriend werd gestolen. Geld weg, treinkaartje weg. Mijn geld was ook bijna op, en we hadden toch echt een treinkaartje nodig om ’s avonds bij de bus naar Nederland te kunnen komen. Gelukkig heb ik een lieve opa die me wat geld overmaakte zodat we de dag door konden komen!

We besloten de Sacre Coeur te bezoeken. Handig wanneer je de weg vraagt (aan politieagenten nota bene) en je totaal de verkeerde kant op wordt gestuurd. Maar uiteindelijk hebben we het gevonden. De Sacre Coeur ligt op een berg, en het was een hele klim. Eenmaal boven kwamen we erachter dat er ook gewoon een soort lift is die toeristen naar boven brengt.

Vanaf boven heb je overigens een prachtig uitzicht over heel Parijs!

Franse Hello Kitty’s!

Op deze laatste dag wilden we ook nog de grote vlooienmarkt bezoeken, waarvan gezegd werd dat deze bij de Sacre Coeur in de buurt lag. Het kan aan ons liggen, maar wij konden ‘m dus echt nergens vinden. Toen gingen we maar naar Galerie Lafayette, een immens groot overdekt winkelcentrum dat niet alleen leuk is om te winkelen maar waarvan het gebouw ook nog eens prachtig is. Deze bleek dicht te zijn, waarschijnlijk omdat het zondag was en/of omdat het al 5 uur was geweest. Jammer!

Maar al met al hebben we het erg leuk gehad. We hebben zo’n beetje alles gezien wat we wilden zien en we hebben redelijk geluk gehad met het weer. Of ik nog eens naar Parijs zou gaan? Misschien, maar dan zou ik de volgende keer meer gaan voor het shoppen inplaats van voor de cultuur. Want Parijs is wel echt een leuke winkelstad. En ook dit weekend hebben we ons in elk geval prima vermaakt!

Ben jij al ooit in Parijs geweest?