Foto’s van Lanzarote (en Fuerteventura)

heADERHallo jongens! Sinds enkele dagen ben ik weer terug van vakantie. Ik ben 11 dagen op Lanzarote geweest, één van de Canarische Eilanden. De stranden waren heerlijk, het zonnetje was lekker warm en het landschap was prachtig. Dat betekent uiteraard dat ik héél veel foto’s heb gemaakt. In dit artikel krijgen jullie de mooiste foto’s te zien. Enjoy!

Lanzarote is een erg klein eiland, dus we hebben in relatief korte tijd zo’n beetje alles op en om het eiland kunnen zien. Zo hebben we twee dagen met een gehuurde auto rondgereden (een lokale barman hielp ons met het uitzoeken van de beste routes en de mooiste plekjes!), gingen we met de boot naar een ander eiland (Fuerteventura), bezochten we indrukwekkende grotten en hebben we zelfs in een duikboot gezeten!

Het was even klimmen en klauteren over de rotsen om hier te komen, maar van dit bruggetje moést ik gewoon een foto maken.

Lanzarote is een vulkanisch eiland. Bij één van de vulkaanuitbarstingen heeft de bloedhete lava een tunnel uitgesleten! De lava is langzaam maar zeker gestold en dat vormde de grotten tot hoe ze nu zijn. De tunnel is wel 8 kilometer lang en er zijn twee delen open voor publiek. In dit grootste gedeelte, genaamd ‘Cueva de los verdes’ werd je door een gids rondgeleid en het was zó ontzettend mooi!

Een eindje verderop kun je, zonder gids, het andere gedeelte van de tunnel betreden. Dat stuk heet ‘Jameos del agua’. Hier is een ondergronds meertje waar zeldzame albino kreeftjes in het wild leven.

Geweldig uitzicht vanaf de top van een vulkaan.

Het landschap is overal op het eiland een beetje hetzelfde: vulkanen en gestolde lava van eerdere uitbarstingen. Er groeien, op enkele cactussen en aloe vera na, geen planten en er wonen vrijwel geen dieren of insecten. Wel heel mooi en bijzonder om te zien!

Je kon ook op een dromedaris rond / op de vulkanen! Wij hebben dat niet gedaan, maar het was wel een prachtig gezicht.

Bij dit restaurantje in Puerto del Carmen hebben we een keer gegeten. Je had er echt een prachtig uitzicht!

Op sommige plekken langs de kust had je metershoge golven die met geweld tegen de rotsen sloegen. Ik stond op een paar meter van de afgrond, maar mijn camera en ik kregen alsnog wat spetters over ons heen!

Zie je die golven!?

We kwamen een gifgroen meertje tegen, heel apart. Wat research (die ik zojuist pas deed, haha) leerde mij dat dit het binnenste is van een deels ingestorte vulkaan, en dat dit kratermeertje in stand wordt gehouden door een ondergrondse bron die zeewater toevoert. Het water is zo groen door de vele algen. Wel heel erg mooi!

Een dagje naar Fuerteventura, waar we een uitgebreide bustour deden. Hier is het landschap grotendeels hetzelfde als op Lanzarote: droogte, stenen en vulkanen!

Echter was er één bijzonder verschil met ons ‘eigen’ eilandje: zand! Aan de noordkant van het eiland bevindt zich een gebied met 25 vierkante km aan natuurlijke duinen van bijna wit zand. Aan de andere kant (waar ik als ‘fotograaf’ met mijn rug naartoe sta) strekten de metershoge duinen zich nog tientallen meters uit en daar aangrenzend begon de zee. De duinen van Corralejo zijn dan ook de beste plek om aan het strand te liggen! Leuke en mooie variate op alle rotspartijen die we eerder zagen.

Een geweldig uitzicht!
Maar één tip, als je naar Fuerteventura gaat en je hebt hoogtevrees: doe géén bustour! Stel je voor: bergweggetjes met één rijstrook (bedoeld voor tweerichtingsverkeer!!), een paar kilometer hoog, vlak langs een afgrond, zonder vangrail. Tel daar het rijgedrag van de gemiddelde Spanjaard bij op en je hebt mij dus in blinde paniek.

Gelukkig was het tijd om even van de paniek bij te komen. We stopten bij de voormalige hoofdstad van het eiland, Betancuria. Daar was onder andere dit schattige, romantische kerkje.

Voor dit mooie plaatje heb ik gelukkig niet mijn camera hoeven verdrinken. Deze foto is namelijk gemaakt vanuit een onderzeeër! We gingen maar liefst 30 meter de diepte in.

Via Google en van de lokale bevolking hadden we gehoord dat het zeeleven rond Lanzarote heel divers moest zijn: schildpadden, haaien, dolfijnen, octopussen etcetera. Helaas hebben we tijdens onze duik geen van allen gezien! Best een teleurstelling, want het was een duur uitstapje. Wel zagen we héél veel scholen vissen zoals op de foto, en hebben we twee roggen gespot.

Last but not least: Uit eten met dit mooie uitzicht, in de haven van Puerto del Carmen.

Natuurlijk zijn we niet alleen maar wezen road trippen en hebben we ook gewoon van de zon, het zwembad, het lekkere eten en het goedkope bier genoten. Alleen dat soort foto’s vond ik in dit artikel niet zo passen. Een tweede verslagje, met de wat minder mooie maar o zo leuke en gezellige vakantiekiekjes, volgt nog!

Ben jij ooit op de Canarische Eilanden geweest?