Mandy’s Life – Vakantie Lanzarote

LanzaroteReisverslag
Hi guys!
Wellicht hebben jullie het wel gemerkt, maar ik ben er qua bloggen eventjes (onaangekondigd) tussenuit geweest. Ik had er gewoon eventjes niet zo’n zin in: er waren leuke uitjes, ik wilde genieten van mijn vrije tijd en ik wilde mezelf vooral geen verplichtingen opstellen. Toch begon ik het wel te missen en op dit moment ben ik gelukkig weer in een blog-bui (en dat blijft hopelijk nog even zo). Dit is een artikel dat jullie nog van me tegoed hadden: een reisverslagje van mijn vakantie!

Note: In dit verslagje heb ik de leuke, gezellige kiekjes verwerkt. Deze heb ik voornamelijk met mijn mobiel gemaakt. Maar daarnaast heb ik in Lanzarote (en Fuerteventura) ook met mijn spiegelreflex gefotografeerd. De meer fotografisch verantwoorde foto’s van de mooie landschappen zijn in dit artikel te vinden.

Aankomst bij ons appartement op Lanzarote! Op het hele eiland waren alle huizen en gebouwen wit, ons appartementencomplex dus ook. Het zag er prachtig uit! Zie je die trap links? Als je daar omhoog ging lag boven nog zo’n zelfde zwembad en vanaf de bar had je een uitzicht op zee.

Op de eerste avond zijn we gelijk gaan shoppen, al was dat niet helemaal gepland, haha. In de etalage van een groot warenhuis zagen we dat er een 1+1 gratis actie was op alle merkzonnebrillen. We probeerden heel veel verschillende modellen, maakten foto’s om ze te vergelijken en uiteindelijk liepen mijn vriend en ik tevreden met een nieuwe Rayban naar buiten. Dit is ‘m geworden!

Een echte toerist moet natuurlijk even op de foto met een zee en een palmboom.

Fun fact: bijna alle auto’s op Lanzarote zijn wit. Dat is natuurlijk vanwege de warmte, maar het oogt wel chique zo!

De eerste paar dagen zagen er ongeveer hetzelfde uit: overdag bij het zwembad, ’s middags bier drinken bij ‘onze’ bar en ’s avonds uit eten aan de boulevard. Het bier was er zo goedkoop! Een pul kostte maar €2,50 en tijdens het happy hour kreeg je er natuurlijk twee. Als je een beetje vriendjes was met de barman kreeg je het voor elkaar om de tweede alvast te ‘reserveren’ en pas na het happy hour op kon drinken. Ideaal voor mensen die niet zo snel drinken, haha.

Beste maatjes met de barman! Die vent is echt zo gek als een deur, we hebben veel met hem gelachen!

We huurden een auto voor twee dagen. Onze vriend (de barman), een echte local, had een hele route voor ons uitgestippeld zodat we geen enkel mooi plekje zouden overslaan. Op donderdag gingen we de noordkant van het eiland bezoeken en op vrijdag de zuidkant. Let the roadtrip begin!
(Meer landschap-foto’s van de roadtrip zijn te vinden in het andere artikel)

Het landschap op Lanzarote bestaat voornamelijk uit afgekoeld vulkanisch gesteente.

Maar, het is een eiland dus dat betekent dat er ook veel zee is. Hier moest ik even poseren met een mooi bruggetje…

…En hier weer met een ander mooi strandje dat we tegenkwamen.

Eén van de uitgebreidere stops tijdens onze trip was ‘Jameos del agua’. Dat is een deel van de grotten die lang geleden door de lava zijn uitgesleten. In dit deel van de grot is een meertje waar zeldzame albino krabjes leven. Daar heb ik mooie foto’s gemaakt, maar ik wilde ook even zelf poseren, haha. We zijn diezelfde dag ook nog, onder andere, naar Cuevas de los verdes en Mirador del rio geweest.

Op vrijdag gingen we met de auto naar de zuidkant. We hebben zoveel tussenstops gemaakt dat ik even niet meer weet hoe dit stadje heet… Maar het was er wel mooi!

Die dag gingen we ook naar het national park Timanfaya. Waarom ze persé dit groepje vulkanen als national park hebben uitgeroepen weet ik niet precies (want: het hele eiland is één en al vulkaan). Maar goed, je kon er met de bus, per kameel of met de auto in. Wij hadden natuurlijk de auto al, maar ik wilde wel even stoppen voor wat foto’s van de kamelen bigsmile

Uiteindelijk was het met de auto een beetje een teleurstelling. We stonden meer dan een uur in de file, je mocht maar een heel kort deel van de route doen, en alles was onder toezicht. Dat moest ook wel, omdat er overal in en om de vulkanen misschien sinkholes waren. Anders gezegd: als je van de route afweek had je kans dat je in een gat met lava stortte lol .

Wat wel leuk was: bovenop een vulkaan had je een restaurant. Dit lijkt misschien een gewone barbecue, maar dat is het niet! Basically was er een gat gegraven van ca. 10 meter diep, en daar een rooster op gelegd. Deze kip wordt dus gebraden met de hitte van magma uit de grond! Geweldig toch!? De tegelvloer rond de barbecue was trouwens ook bloedheet, mijn plastic slippertjes waren zelfs een beetje gesmolten!

Een eindje verderop was ook een gat gegraven, deze was slechts een meter diep. Toch was de grond daar al zo heet, dat als er wat droog stro op werd gelegd dit vrij snel in brand vloog. Kampvuurtje zonder aansteker.

Tijd voor wat afkoeling bij het mooiste strandje ooit – Papagayo beach! Deze foto doet de werkelijkheid echt tekort (mijn goede camera had ik natuurlijk niet meegenomen naar het strand), maar geloof me: het was zo prachtig! (Zie deze Google-foto maar eens)

Toch stom hoe helderblauw water op mijn foto ineens grijzig oogt. Achja.

Terug in ons eigen stadje Puerto del Carmen. Bij de haven zag ik dit schattige kleine bootje liggen. Moest ik even in gaan zitten, haha.

Voordat we de auto terugbrachten hebben we ‘m even volgetankt. Kijk hoe goedkoop benzine daar is!!

’s Avonds waren mijn vriend en ik net een stel bejaarden. We hebben elke avond Rummikub gespeeld lol

Op een dag (volgens mij zaterdags) gingen we met een groep toeristen, een gids en deze enorme boot naar een ander eiland: Fuerteventura.

We hebben op Fuerteventura een aantal leuke stadjes bezocht en mooie landschappen gezien, maar die heb ik al besproken in het vorige reisverslag. Wat ik nog niet had verteld, is dat we een aloe vera fabriek bezochten. Zo zien aloe vera planten er dus uit! We kregen een rondleidinkje en mijn vriend en ik hebben uiteindelijk allebei een flesje aloe gel gekocht. 98,5% pure aloe vera bijna rechtstreeks van de plantage, natuurlijker vind je het bijna nergens!

Weer terug op Lanzarote gingen we, een paar dagen later, met een onderzeeër! Ik ben gek op de onderwaterwereld en we hadden tijdens het snorkelen al wat dingen gezien, dus ik had me hier erg op verheugd!

Kijk, hier zitten we meer dan 30 meter onder water.

Tijdens onze duik was dit het voornaamste uitzicht: heel veel vissen! Ook zagen we drie scheepswrakken en twee roggen. Het was heel mooi, maar stiekem hadden we op wat meer gehoopt. Locals hadden ons verteld dat er rond Lanzarote ook erg veel schildpadden, dolfijnen, walvissen, haaien en allerlei andere spannende dingen zwemmen. Google en Youtube beaamden dit ook, maar helaas hebben wij geen van allen gezien. Een klein beetje een teleurstelling dus, want het tripje met de duikboot was nog best prijzig ook. Maar we zijn wel weer een ervaring rijker!

Op de laatste volledige dag gingen we naar een waterpark. Lanzarote is een ontzettend klein eiland maar heeft maar liefst drie waterparken. Dit was de grootste, al lijkt het op de foto heel klein. Maar achter de heuvels en aan de linkerkant was nog veel meer! Ik denk dat er zeker wel vijftien verschillende glijbanen waren.

Na deze elf dagen vakantie kennen we Fuerteventura, en vooral Lanzarote nu op ons duimpje! Beide eilanden zijn vrij klein, en daardoor zeker aanraders als je tijdens een relatief korte vakantie veel wilt zien en doen. Het lijkt nu misschien alsof we elke dag op pad zijn geweest, maar ook wij hadden gewoon tijd om te relaxen aan de mooie stranden of bij ons zwembad. Verder kun je in Puerto del Carmen goed winkelen en je kunt overal lekker en goedkoop uit eten. (En ik mag het eigenlijk niet aanraden, maar voor de rokers onder ons zijn de Canarische Eilanden een waar paradijs. Een pakje sigaretten kost nog geen 2 euro…)

Inmiddels ben ik alweer bijna twee weken thuis, maar ik ben nog steeds aan het nagenieten van deze vakantie. Eigenlijk zou ik het liefst morgen het vliegtuig pakken en weer vertrekken, haha.

Ben jij al op vakantie geweest deze zomer?